Het vertrek.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van kraan - WaarBenJij.nu Het vertrek.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van kraan - WaarBenJij.nu

Het vertrek..

Door: Gerjan Kraan

25 Juli 2005 | Nederland, Amsterdam

De wind giert door de stagen. De golven beuken hoog op tegen de naar de wind gekeerde spiegel van de boot. De trossen staan strakgespannen en behoeden de boot tegen het kapotslaan op de steiger. Het luik naar de kajuit is potdicht getrokken om de striemende regen buiten te houden. De nacht is donker en pikzwart.
Binnen in de kajuit branden de lampen en geven een zwak gelig schijnsel.
Temidden van een enorme hoeveelheid bagage staan 2 mensen verwoede pogingen te doen om voor alles een plekje te zoeken.

Last van een nachtmerrie? Last van hoog aangespannen zenuwen nu de reis eindelijk gaat beginnen na zo'n lange en intensieve voorbereiding? Een begin van een spannend jongensboek?
Nee, dit is de echte werkelijkheid. We schrijven donderdagavond 21 juli 2005 en we liggen aan de steigers in Stavoren. Verwaaid in "heite-lân".

De kinderen kwamen nog langs en gaven ons in een fotolijst herinneringen uit het verleden en prominent werden de eigen koppen afgebeeld. Alsof we ze zouden vergeten? Niets is minder waar.

Ja, we zijn nu echt vertrokken. Voor een jaar met de zeilboot een stukje van de wereld zien. Wie zong ook al weer: "Dromen zijn bedrog"? Nou, mooi niet.

Afscheid nemen van velen. Lang gekletst, veel gelachen en erg gezellig. Iets waar we nog lang op zullen teren. Ook de laatste keer naar de kapper. Mirjam heeft extra haar best gedaan. Van haar coupe hebben we een foto gemaakt en tonen we als voorbeeld in de Carib. Mirjam, elk de helft van de "copyrights" en we worden allebei schatrijk.

We liggen nu in Amsterdam. De bagage is weggestouwd maar zal nog wel eens een reorganisatie vragen. Gelijk een pasgelegd zandbed, wat langzaam zijn definitieve bedding moet vinden.

Een paar keer per maand zullen we proberen onze belevenissen op deze site te vermelden, waar we zijn, welke mensen we tegenkomen, welke mooie verhalen we horen, dingen die indruk hebben gemaakt.
En wilt u reageren? Schelden, commentaar, eigen mooie verhalen?
Een tijdje op zee en we zullen ernaar snakken.

Ans & Gerjan

• 25 Juli 2005 - 17:45

Nico En Digna:

Geweldig, het gaat gebeuren!Toi Toi Toi, doe voorzichtig, kijk uit voor tegenliggers en rechts heeft toch voorrang? Geniet ervan en we zijn zeer benieuwd naar jullie belevenissen, groetjes uit het aardse bestaan, Nico, Digna en de jongens.

• 25 Juli 2005 - 21:12

Roza:

ik ben heel benieuwt
    wat jullie dit jaar allemaal gaan beleven
    wij zijn dit weekend
    van makkum naar stavoren
    gezeild en daarna naar akkrum vast voor de sneekweek
    ik laat je wel weten hoe het ging
    groetjes van Roza

• 25 Juli 2005 - 22:00

Teunis & Bianca:

Waar velen van dromen wordt voor jullie waarheid! Geniet van elke dag: Regen, Zon, Wind, het maakt niet uit. Voor jullie komt een droom uit, waarvan je intens moet genieten. Mocht je heimwee krijgen, kijk dan 's-avonds naar de sterren. Ik weet zeker dat veel mensen via deze sterren jullie al het goede toewensen en een behouden vaart.

Tot horens

• 26 Juli 2005 - 10:44

Teunis En Bianca:

Je wilt niet weten Ans wat er maandagmiddag op het schoolplein uit de zandbak is opgegraven......je bril (met koker en al)! Zo zie je maar weer dat alles weer boven water komt.

Een hele goede reis en tot horens

Bianca

• 26 Juli 2005 - 14:10

Mirjan:

Schatrijk, wat hoor ik, worden wij dat samen!!!!Nu eerst maar lekker genieten jullie hebben nu de trossen los en geen gelegenheid om geld uit te geven, op het water. Over een jaar zien we wel hoe lang jullie haar geworden is. Misschien heeft Ans de smaak te pakken van het rasta haar in de Carib. en kom je met vlechtjes terug.Heel veel plezier en tot horens.

• 27 Juli 2005 - 07:30

Athe En Klaziena:

Eindelijk vertrokken. We hopen dat jullie een geweldige tijd krijgen en we rekenen op een goede thuiskomst. Veel plezier en geniet ervan.
    Groeten Athe, Klaziena, Silke en Renske

• 31 Juli 2005 - 18:01

Marianne & Derk:

Dat was nog even een gezellig afscheid in Amsterdam!!! We hopen de bijzonder kleurrijke Amsterdamse plekjes die we 's avonds bezocht hebben jullie nog een mooie Nederlandse herinnering geeft......

• 31 Juli 2005 - 18:04

Marianne & Derk: