De Spirit in Jamaica - Reisverslag uit Port Antonio, Jamaica van kraan - WaarBenJij.nu De Spirit in Jamaica - Reisverslag uit Port Antonio, Jamaica van kraan - WaarBenJij.nu

De Spirit in Jamaica

Door: Gerjan en Ans

22 December 2006 | Jamaica, Port Antonio

Na vier maanden Curaçao had de Spirit er duidelijk weer zin in. Eerst naar Aruba en anderhalve dag later op weg naar Jamaica. Als een balletdanser danste het schip door het water, aangemoedigd door de geluiden van de wind, de nachtelijke squalls, de ruisende golven en de flitsende onweersbuien. Een dans, waar wij in het begin nog even aan moesten wennen, maar waarvan we daarna met volle overgave van konden genieten.

Vanmorgen kwamen we aan in Port Antonio, rond 8 uur plaatselijke tijd, 21
december 2006. Dat het wat later licht werd herinnerde ons eraan, dat de klok weer een uurtje moest worden verschoven. Begroet door een rastaman, die in een vrolijke cadans op een surfplank naar de andere kant van de baai peddelde, z'n bakje met brood tussen zijn knieën. Vriendelijk ontvangen door de havenmeester. Hij gaf ons een stapel - ja echt, en hele stapel - formulieren, die voor de verschillende autoriteiten ingevuld moesten worden. De man van het ministerie van landbouw kwam langs en controleerde de boot op vers vlees, eieren en melkproducten en wellicht nog meer van die ongein. Zelf konden we naar immigration. Een modderige weg, diepe gaten met elkaar verbonden door een beetje asfalt, vriendelijke mensen die me de weg wezen, een drukte aan aftandse auto's, mensen die zich ieder in een eigen richting traag over het trottoir bewogen, gebouwen die gilden om een beetje onderhoud. Immigration heeft een klein kantoor zonder ramen, een prachtig paars bureau voor de chef, twee kleine bureaus - rijp voor de sloop - voor zijn twee medewerkers, een tv op een kast in de hoek met een sappige kerstfilm, een rij stoelen voor de wachtenden en daarmee was de ruimte meer dan gevuld. Wij werden gelijk geholpen, het papierwerk ging vlot; met het zetten van een aantal indrukwekkende stempels kregen we toestemming om een maand in Jamaica te blijven. En na bijna vier dagen op zee, wat is er dan beter dan een heerlijke warme douche.

Inmiddels ligt het schip aan een mooring, hebben we een paar fikse regenbuien over ons heen gekregen, snort de windmolen weer met genoegen en pogen de zonnecellen de zonnestralen tussen de regendruppels weg te halen.
Ja, met de feestdagen houden we het hier wel uit. Ergens in januari gaan we door naar Cuba.

Voor nu: Prettig feestdagen en een goed begin van het nieuwe jaar en tot een volgende keer.

Ans en Gerjan

• 22 December 2006 - 11:06

Marianne:

Al lezend voel ik jullie genieten van alle avonturen! We gaan jullie missen rond de jaarwisseling. Scheelt wel weer denken over die moeilijke opgaven die we moesten beantwoorden over allerlei afstanden in zeemijlen enzo....haha. Nog heel veel mooie ervaringen toegewenst.liefs Marianne

• 22 December 2006 - 13:46

Eelco En Loes:

He fierefluiters,
    Altijd wel gedacht dat jullie weg blijven. Geniet maar.
    Ik wens jullie goede dagen en een knallend 2007.
    Eelco en Loes

• 24 December 2006 - 10:17

Afkegerbrich:

Fijn weer een bericht van jullie te ontvangen.
    Alle goeds toegewenst in
    2007 en blijf genieten.
    Gerard,Froukje, Geartsje Jildou en Afke Gerbrich

• 24 December 2006 - 18:33

Chris & Ferial :

Lieve Ans,en Gerjan,
    hele fijne warme feestdagen!
    En een hele goede jaarwisseling!!!Liefs van ons!

• 26 December 2006 - 20:23

Dirk Jan:

Hoera, weer een zeil-en vakantieverhaal.
    Fijne kerstdagen en gelukkig 2007 met boordevol spannende reisverhalen. Groet

• 30 December 2006 - 20:57

Mirjan:

Leuk weer iets te lezen over jullie reis... Het werd toch al gemist onder de lezers. Wij wensen jullie een goede jaar wisseling en een heel goed en gezond 2007.
    groeten fam. Agricola